Jan 1, 2010

عدت سنة

طب يعني أيه ؟ قالوا الوقت بيجري... مش ملموس... مبنحسش بيه ... لما يعدي مش بيرجع... الغريب إن الواحد بيعيش اليوم أوي .. و بيحس كل دقيقة فيه... ولما يجي بكرة ... تحس إن امبارح ده كان لحظة !!! لحظة بقت اسمها امبارح ...بس هي لسة في ذهنك و الأغرب و إللي مش قادرة افهمه ... لما أقول ده كان من سنة !! السنة دي أنا فاكراها يوم بيوم... و لحظة بلحظة... و لو أعدت اكتبها هاخد سنة قدها و مع ذلك ألاقي نفسي بقول في يوم ... دي عدت سنة... كأنها كانت امبارح...طب لو أنا عارفة إن ده بيحصل و إن الوقت بيعدي... و إن هيجي يوم على كل يوم و نقول ده عدت سنة ، هل مستاهل إن الواحد يشيل هم كل يوم بيومه؟ طب ماهو هيعدي .. و يوم على يوم على يوم هيعملوا سنة... و هتعدي... ماهو عدت سنة... عدت سنة بس أنا هو أنا .. طب إيه إللي اتغير... يعني إيه "عدت سنة".. لا إللي فات هيتغير و لا اللي جاي بإيدي ...عدت سنة ... منغير أي حاجة ... غير انه عدت سنة!!! ... سنة من وسط سنين كتير مكتوبالي ..الله اعلم كام .. و هيخلصوا امتي .. بس نقصوا واحدة ... و بدايتها مش شرط يكون يوم ميلادي.. عدت سنة... و برضه أنا هو أنا... لا زادلي إيد ولا رجل و لا قلب... طيب " سنة " و فهمناها .... بس حد يقوللي يعني اية "عدت " ؟؟؟ اشمعنة السنة بتعدي بس اللي بيحصل فيها لأ ... اشمعنة السنة بتعدي بس الذكري لأ... اشمعني السنة بتعدي بس أنا لأ ...يا تعدي كلها على بعضها ... يا لأ !!!!!!!!!!!!!!!!! يا لهويييييييييييي ..... دي عدت سنة

2 comments:

Unknown said...

Mennaaaaaaa
awalan mabrooook 3al blog, begad a gre8 idea, wana mn awel el moshage3in wel followers kaman :)))

thaneyan a7eb a2olek en i like ur way of writing be shakl 3am gedan gedaaaan

and this note specially, sooo true... so touching... so real... kaman the first time u posted it on facebook was taw2eeet momayaz gedan fi 7ayati... fal note diih betfakarani be senin 3addet we senin hat3adiiiii

kaman ur waaaay 2ad eh 3ameeek we 2ad eh simple we beyda7ak kaman ... ya3ni kateb2a sa3eda wa3eda

we kefaya keda :D:D

مـنة الله عـادل said...

Mariam : 3agabetnyyy awii sa3edaa wa3edaa di :) ... ana fe3lan katabtaha last year .. fe nafs el taw2eet ta2reban .. bas shaklee ha3od aktebha kol sana .. el sana eli fatet fel facebook .. el sanady fel blog .. el sana el gaia ha2olha fel tv :) .. rabena yostor we abattal 3addd...

hassan: da ma3nah eno things will happen either ways ... bas after sometime ? a3tamed 3ala keda ya3nee :) ?